En lokal bilverkstad önskar få mer kunder genom att arbeta med SEO. Idag kommer de inte ens upp på sida 2 på google vilket gör att de i princip är osynliga på google. Väldigt få kommer att titta bortom sida ett när de söker efter något. Så hur ska denna lokala bilverkstad arbeta med SEO för att börja synas på första sidan på google?
En sak som man ofta börjar med är att identifiera sina sökord, dvs vad de som söker efter er tjänst eller produkt kommer att skriva på google för att hitta den. För denna bilverkstad kan det vara exempelvis bilservice, byta oljefilter i bilen eller bildelar.
När man fått fram alla de sökord som passar för ens företag är det dags att börja använda dem på hemsidan för att google ska kunna ”läsa” dem och säga till de som söker på google att titta här denna sida säger att de har den tjänst eller produkt som ni söker efter.
Hur man gör för att få in sina sökord på sidan är att använda dem i text, både i rubriker och i löpande text. Här får man hitta den gyllene vägen att skriva nog många av sina sökord men ändå skriva en text som besökaren kan läsa. För ni vill att de även stannar på er sida efter att ha klickat på google.
Se även till att er metabeskrivning, den text som kommer upp när man söker efter något på google under själva rubriken, innehåller era sökord.
Länkar
Ett annat sätt att öka er chans att komma högre upp på google sökresultat är att avända sig av länkar. Man kan lägga till interna länkar, dvs att länka från en sida till en annan, vilket ger sidan en bättre navigering och då hjälper sökmotorernas förståelse av ditt innehåll. Utöver detta kan du även få andra sidor att länka till er sida. Om ni exempelvis samarbetar med ett företag som ni säljer bildelar ifrån kan de lägga in en länk till er sida på sin hemsida.
Anpassning och hastighet
För att förbättra din synlighet på googles mobila sökresultat är det viktigt att din sida fungerar även på mobiler. Se till att din sida är anpassad även för mobila enheter.
En annan sak som påverkar din SEO är hur snabbt din sida laddas. Går din sida för sakta så påverkar det även användarupplevelsen och många kanske lämnar sidan innan de ens har fått upp all information på skärmen.
Mät dina resultat
Det finns flera sätt att mäta dina resultat från ditt SEO arbete. Ett enkelt sätt är att titta i google analytics. Här kan du se dina användares beteenden på din sida, var de kommer ifrån (ex google eller direkt in på er sida) samt vilka sökord de använt för att komma till er.