Länkbygge / Linkbuilding

Länkar är nödvändiga om du vill uppnå en bra placering i Googles sökresultat och de har varit viktiga ända sedan Google såg dagens ljus i januari 1998.

Många av våra val präglas av rekommendationer från vänner, familj och bekanta. Det samma gäller när vi är online. På nätet vältrar vi oss dagligen i rekommendationer både på sociala medier och genom länkar till olika webbplatser som vi besöker. En länk är helt enkelt en slags rekommendation eftersom du länkar när du vill hänvisa till innehåll på andra webbplatser. Det här uppfattas oftast som någonting positivt och det är precis på samma sätt som Google ser det.

Arbetet med att bygga länkar är och har alltid varit den viktigaste disciplinen inom SEO. Linkbuilding är det som gör den stora skillnaden och med rätt länkar kan du faktiskt klara dig med en mindre bra webbplats, sämre innehåll och en tekniskt sett mindre optimerad plattform. Det här ändrar naturligtvis inte på det faktum att de webbsidor som klarar sig allra bäst är de som behärskar alla processerna.



Länkbygge (linkbuilding) kan med fördel delas upp i två olika grupper: ”Förvärvade länkar” (acquired links) och ”förtjänade länkar” (earned links)

Anskaffade länkar (acquired links)

Anskaffade länkar är de länkar som du själv kan skaffa eller skapa på olika webbplatser runt om på nätet. Det här omfattar också så kallad kontakt-länkbygge som syftar till att ta kontakt med olika relevanta webbplatser för att höra om möjligheten att få en länk. Det här sättet att bygga länkar är väldigt givande om det görs på rätt sätt och det finns praktiskt taget ingen övre gräns för hur många länkar du kan skaffa, även inom smala branscher.

Förtjänade länkar (earned links)

Förtjänade länkar är de länkar en webbplats själv gör sig förtjänt av genom att ha en bra sida med intressant och relevant innehåll. Förtjänade länkar är länkar som kommer av sig självt när webbansvariga, webbredaktörer och webbplatsägare väljer att länka till dig. Den här typen av inkommande länkar är de svåraste att få eftersom det kräver att din webbplats är unik och skiljer sig på ett positivt sätt från de andra på marknaden.

Oavsett vilken länkstrategi du väljer kan vi hjälpa dig!

På Bondtofte & Co kan vi både hjälpa dig med att nå ut och skaffa länkar och att göra din webbplats eller innehållet på webbplatsen så pass unikt och attraktivt att den automatiskt lockar till sig inkommande länkar. Den här disciplinen kallas länkbete (link bait) och gå ut på att skapa länkvärdigt innehåll eller länkvärdiga upplevelser för användarna. Vi har hjälpt allt från småföretagare till några av Danmarks största företag online med att göra deras webbplatser mer länkvänliga. Inget uppdrag är för svårt – vi har många års erfarenhet och den know-how som behövs för att lyckas!

Länkar ska vara starka och relevanta

Rekommendationer i form av länkar väger tyngst om de webbplatser som länkar till dig är relevanta för ditt innehåll. Dessutom är det viktigt att de webbplatser som länkar till dig själva har rekommendationer i form av relevanta inkommande länkar. Ju fler kvalitetslänkar de har ju större värde tillför de din webbplats. Den tiden då alla typer av länkar till en webbplats betydde något är förbi. I dag är det viktigare än någonsin att skaffa starka och relevanta länkar.

Få hjälp att bygga länkar av en av Danmarks främsta experter

Henrik Bondtofte har mer 8 åtta års erfarenhet av linkbuilding och även skrivit en bok på över 200 sidor om ämnet. Boken heter ”Linkbuildingbogen” och är den enda bok på den danska marknaden som uteslutande behandlar ämnet. Boken har sålt över 1000 exemplar.
Henrik Bondtofte är känd som en av Danmarks främsta länkexperter och har flera gånger uttalat sig i olika medier angående länkar och dess betydelse för en bra placering i sökresultaten. Dessutom är Henrik Bondtofte också en frekvent besökare på Danmarks största digitala marknadsföringsevents, där han ofta föreläser eller håller presentationer om att bygga länkar.
På Bondtofte & Co erbjuder vi ett brett utbud tjänster inom linkbuilding. Du kan läsa om några av dem nedan.

Länkanalys
Vill du veta hur din länkprofil ser ut i dag? Beställ en länkanalys hos oss! En länkanalys består av 30 till 60 sidors analys med specifika rekommendationer för varje punkt som gås igenom och behövs förbättras. Henrik använder sina omfattande yrkeskunskaper för att bedöma din länkprofil och berättar steg för steg vad du behöver ändra på och hur du ska hantera din linkbuilding på bästa sätt i framtiden. Med andra ord gör vi det lätt för dig att uppnå bäst möjliga placering i sökresultaten.

Länkstrategi
Är inspirationen slut eller tycker du att det är svårt att hitta sidor som det skulle vara bra att få länkar från? Satsa på en länkstrategi. Beställ en länkstrategi och få en komplett plan över hur du ska bygga länkar de kommande sex månaderna, eller det kommande året. Vi undersöker din marknad, tar fram de bästa länkmöjligheterna för just din webbplats och presenterar dem i form av en konkret strategi och handlingsplan.